Gezond eten is niet gelijk aan geen vet eten !

Het is van groot belang dat 30% van onze energiebehoefte afkomstig is uit vetten !

  • alle cellen worden omhuld door een vetlaagje
  • de myelineschede die zorgt voor een goede geleiding van zenuwimpulsen bestaat uit vet
  • vet is een bestanddeel van de galvloeistof die helpt bij de spijsvertering
  • vet is noodzakelijk voor de aanmaak van vitamine D    
  • vet is de bouwstof voor heel wat hormonen
  • vet is de bouwstof van Co-enzym Q10, een antioxidant die tevens een rol vervult in de energiehuishouding

Toch wordt het eten van vet en een hoog cholesterolgehalte in verband gebracht met hart- en vaatziekten !  Om het risico op gezondheidsproblemen te beperken dienen we echter niet alleen te letten op het cholesterolgehalte in ons bloed.  Veel belangrijker is het evenwicht tussen de verschillende soorten vetten in het menu.

In een gezond voedingspatroon zorgen we voor volgende verhouding:

  • 1/3 verzadigd vet (dierlijk vet)  of ongeveer 22 gram
  • 1/3 enkelvoudig onverzadigd vet of ongeveer 22 gram
  • 1/3 meervoudig onverzadigd vet of ongeveer 22 gram

Tips

  • varieer in vetstofkeuze, zodat geen overmaat aan linolzuur ontstaat, noch aan verzadigd vet.
  • eet regelmatig vette vis of gebruik zeewier in het menu : 2 x per week 75 g vette vis betekent ongeveer 285 mg omeg 3/dag of 43% van de dagbehoefte
  • gebruik regelmatig lijnzaad- koolzaad- of walnotenolie zodat je over voldoende alfa-linoleenzuur beschikt
  • eet regelmatig noten, vooral walnoten ! (50 gr noten bevatten 20 gr. MOVZ)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *