Checklist vruchtbaarheid

Overloop hier de 5 basisvoorwaarden en zet een kruisje voor elke regel die voor jou van toepassing is.

  • Indien je score lager is dan 5, kan je zelf heel wat bijdragen aan een betere vruchtbaarheid.
  • Indien je score lager is dan 10 kan je je vruchtbaarheid verder optimaliseren.

Doe de test na 3 maanden opnieuw tot je een score haalt die hoger ligt dan 10.  Veel succes !

  1. een goede doorbloeding
    • ik doe minstens 2 x per week aan lichaamsbeweging (min. 60 minuten) bv. lopen, fietsen, zwemmen..
    • ik ga regelmatig naar de sauna of gebruik wisseldouches
    • ik gebruik regelmatig voedingsmiddelen die de bloedsomloop bevorderen: ananas, papaya, selder, prei, ajuin, knoflook..

 

  1. een anti-oxidantrijke voeding om zaadcellen en eicellen te beschermen
  • ik eet 3 stukken fruit per dag
  • ik eet 1 portie rauwe groenten per dag
  • ik zorg voor voldoende zink in het menu (oesters, champignons, cashewnoten, melasse..)
  1. een stabiele bloedsuikerspiegel
  • ik gebruik 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes
  • ik vermijd snoepgoed, koeken, suiker, wit brood en witte deegwaren
  • ik eet als tussendoortje een handvol noten, een appel of wat yoghurt
  1. een gunstige vetzuurbalans
  • ik vervang plantaardige oliën die rijk zijn aan linolzuur (maiskiemolie, zonnebloemolie, saffloerolie..) door olijfolie
  • ik matig mijn gebruik van margarine en minarine en vervang ze door roomboter, avocado, olijfpasta..
  • ik eet 2 x per week ongeveer 150 gram vette vis ( makreel, paling, haring, zalm, sardines,heilbot, tarbot)
  1. een ontspannen en open houding
  • ik zorg voor voldoende ontspanning alleen, met vrienden en samen met mijn partner
  • ik oefen dagelijks de buikademhaling
  • ik aanvaard het leven als een geheel met zijn moeilijke en mooie aspecten..

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *